Tarinakarttoja paikkatieto- ja geomediaopetukseen
Tarinakarttoja paikkatieto- ja geomediaopetukseen
Oppimateriaali
Muukkonen, Petteri, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Hokkinen, Johanna, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Luoma, Annika, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Söderholm, Michaela, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Luotu: 30.6.2023, Muokattu: 18.11.2023
Sisältö
- Kriittinen geomedialukutaito (Ulkoinen linkki)
- Projektion valinta (Ulkoinen linkki)
- Geomedia & paikkatieto (Ulkoinen linkki)
- Lägesdatamängder & attributdata (Ulkoinen linkki)
- Maastokartta ja teemakartta (Ulkoinen linkki)
- Kritisk läsning av geomedia (Ulkoinen linkki)
- Kartan visualisointi (Ulkoinen linkki)
- Jääkauden jäljet kartoilla (Ulkoinen linkki)
- Paikkatietoaineistot & attribuuttitiedot (Ulkoinen linkki)
- Geomedia & lägesdata (Ulkoinen linkki)
- Diagrammit (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tähän oppimateriaaliin on koottuna tarinakarttoja (StoryMaps) eri paikkatieto- ja geomedia-aiheista. Materiaali soveltuu pääasiassa perusopetuksne yläluokille ja lukioon maantiedon ja maantieteen opetukseen, mutta myös maanmittausalan koulutukseen sekä yliopiston maantieteen opetukseen. Suurin osa näistä tarinakartoista perustuu Avointen oppimateriaalien kirjastossa julkaistuihin aiempiin paikkatiedon ja geomedian oppimateriaaleihimme (https://aoe.fi/#/kokoelma/125), ja yhdistävät näitä erilaisten tarinakarttojen interaktiivisten ominaisuuksien kanssa. Osassa tarinakartoista löytyy kertaus- ja pohdintakysymyksiä, ja osa kutsuu oppijaa tutkimaan ja vertaamaan karttoja tai kuvia lähempää. Tarinakarttoja voi käyttää tukena muille kurssimateriaaleille, upottaa eri oppimisalustoille tai käyttää itseoppimismateriaaleina. Tarinakartoille saa kunkin tarinakartan sivulta kopioitua HTML-koodin (iframe-komento), jonka avulla opettaja voi myös itse upottaa tarinakartat omille nettisivuille, omaan blogiin tai esimerkiksi Moodle-alustalle. Tarinakarttojen sisältöä saa käyttää CC BY 4.0 -lisenssillä (vapaa käyttö- ja muokkausoikeus, viittaa alkuperäiseen). Muokkaamalla koodin “width” ja “height” -arvoja voi muuttaa internetsivulle upotetun tarinakartan kokoa sivulla. Oppimateriaali on tuotettu yhdessä CRITICAL-tutkimushankkeen (https://educritical.fi/fi/) kanssa, jota on rahoittanut Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN). Lisäksi tutkimusta on tukenut Opettajien akatemia, Helsingin yliopisto.
Tämä materiaali kuuluu kokoelmaan "Paikkatiedon (GIS) ja geomedian oppimateriaaleja eri kouluasteille" https://aoe.fi/#/kokoelma/125
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka Alemman korkeakouluasteen tutkinto LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Sovellus Kartta Kuva Esitys Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta Maantiede Maantieto |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta T2 ohjata oppilasta tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä T6 ohjata oppilasta kehittämään tilatajua sekä symboleiden, mittasuhteiden, suuntien ja etäisyyksien ymmärrystä T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja geomedian käyttö arjessa, työelämässä ja kestävän tulevaisuuden edistämisessä geomedian käyttö tutkimuksessa; kartografian ja paikkatiedon perusteet, kuvat, videot, diagrammit ja taulukot sekä muut alueellisen tiedon lähteet ongelmien asettaminen, tutkimusaineiston hankinta, käsittely, analysointi, tulkinta, arviointi, havainnollistaminen ja esittäminen osaa havainnoida arkiympäristöjä, tulkita maisemaa ja karttoja sekä kuvata ja selittää luonnon ja ihmistoiminnan alueellisia ilmiötä, rakenteita ja vuorovaikutussuhteita osaa hyödyntää paikkatietosovelluksia ja tietää niiden toimintaperiaatteita tutkielma tai muu projekti laaditaan yksin tai ryhmässä ymmärtää ja osaa selittää, miten geomediaa sovelletaan maantieteellisessä tutkimuksessa, omassa arjessa ja yhteiskunnan eri aloilla |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Tarinakarttoja paikkatieto- ja geomediaopetukseen |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Kokoelma |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202307_00026684_0 |
Tekijät |
Julkaisija |
2023
|
Julkaistu |
2023
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Interaktiivinen materiaali Itsenäinen opiskelu Kurssimateriaali |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä