#MyFriendToo-julisteet
#MyFriendToo-julisteet
Oppimateriaali
Luotu: 2.2.2024, Muokattu: 2.2.2024
Sisältö
- MyFriendToo-poster 3 (pdf, 166,8 kt)
- MyFriendToo-affisch 2 (pdf, 170,8 kt)
- MyFriendToo-juliste 1 (pdf, 146,2 kt)
- MyFriendToo-juliste 2 (pdf, 159,7 kt)
- MyFriendToo-juliste 3 (1) (pdf, 156,1 kt)
- MyFriendToo-poster 1 (pdf, 157,8 kt)
- MyFriendToo-poster 2 (pdf, 170,9 kt)
- MyFriendToo-affisch 1 (pdf, 156,7 kt)
- MyFriendToo-affisch 3 (pdf, 166,2 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
#MyFriendToo- julisteet ohjaavat lapset/nuoret nettisivuille, joissa tarjotaan ikätasoista tietoa lapseen/nuoreen kohdistuvaan, verkkovälitteiseen seksuaaliseen häirintään, houkutteluun ja seksuaaliväkivaltaan liittyen. Nettisivuilla annetaan myös käytännön neuvoja tilanteeseen, jossa lapselle/nuorelle tai hänen kaverilleen on tapahtunut jotakin ikävää digiympäristöissä tai hän on joutunut seksuaalirikoksen uhriksi.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija |
Koulutusaste |
Perusopetus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Kuva |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Elämänkatsomustieto Terveystieto Yhteiskuntaoppi Ympäristöoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta S1 Kasvaminen hyvään elämään S1 Kasvu ja kehitys S1 Minä ihmisenä S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen S2 Etiikan perusteita S2 Kotona ja koulussa toimiminen S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri S4 Tutkiminen ja kokeileminen S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa T 8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä T 9 ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille T1 synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita T9 ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia T9 ohjata oppilasta laajentamaan näkemyksiään, osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan ja keskusteluun sekä käyttämään mediataitojaan ja tietojaan yhteiskunnasta omien käsitystensä muodostamisessa ja kansalaisena toimimisessa |
Aiheet |
Kieli |
englanti suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
#MyFriendToo- posters #MyFriendToo- affischer |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Kokoelma |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202402_00027263_1 |
Tekijät |
Julkaisija |
Suojellaan Lapsia ry,
2024
|
Julkaistu |
Suojellaan Lapsia ry,
2024
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Ohjeistus |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä